Cinema Niche: April
Dea Kulumbegashvili az európai filmfesztiválok egyik legizgalmasabb új hangja, aki a 2020-as, elmaradt Cannes-i Filmfesztivál válogatásában mutatkozott be Beginning című filmjével. Munkái hűek a Cinema Niche eredeti koncepciójához: feszegetik a vizuális történetmesélés határait és kihívás elé állítják a nézői elvárásokat. 2025 áprilisában April című filmjével Magyarországon elsőként mutatjuk be a georgiai filmművészet egyik legnagyobb feltörekvő alkotóját, a Niche sorozat következő állomásaként.
A georgiai (régebben: grúz) rendező 2024-es filmje, az April, egy georgiai vidéki szülésznő, Nina életét mutatja be, aki illegális abortuszokat végez a szigorú törvények ellenére. A történet középpontjában Nina áll, aki a patriarchális társadalom nyomása alatt próbálja megvédeni értékeit és cselekedeteit, miközben személyes traumáival is szembesül. A film világpremierje a 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon volt, ahol elnyerte a zsűri különdíját. A kritikusok kiemelték a film nyers realizmusát és a hosszú, megszakítás nélküli jeleneteket, amelyek mélyen belemerülnek a női tapasztalatokba és a testi autonómia kérdéseibe.
Feszesen komponált dráma, amely a kitaszítottság állapotát kutatja egy ókeresztény konzervatív környezetben. A történet egy georgiai kisvárosban játszódik, ahol Nina (Ia Sukhitashvili) avatott szülész nőgyógyászként hajt végre tiltott abortuszokat fiatal lányokon. Elszántságát a törvény tiltása és a társadalom megvetése sem töri meg, hajthatatlanul siet a megesettek segítségére egy olyan mélykeresztény orthodox társadalomban, ahol a lányokra azt a szerepet osztották, hogy minél több utódot hozzanak a világra.
Kulumbegashvili filmje a roppant feszültségekre, az álszent társadalmi elvárások ellentmondásaira épít, miközben a georgiai táj szikár kompozíciói és a közösség fullasztó szorítása egyszerre válnak díszletté és narratívává. A rendező minimalista stílusa a hosszú beállításokkal és finoman rétegzett hűvös képi világgal, Matthew Herbert kisérteties zenéjére olyan atmoszférát teremt, amely nem csupán Nina sorsának, de a női emancipáció kilátástalanságának is a lesújtó allegóriája.
Dea Kulumbegashvili a kortárs filmművészet egyik figyelemre méltó, feltörekvő georgiai alkotója, akinek munkássága markáns vizuális érzékenységgel és precízen megkomponált narratív struktúrával ragadja meg a figyelmet. Első nagyjátékfilmje, a Beginning (2020), amely az elmaradt Cannes-i Filmfesztiválon debütált volna, számos rangos elismerésben részesült, köztük a FIPRESCI-díjban. Filmjeiben az emberi kapcsolatok rétegeit és a társadalmi feszültségeket feszes dramaturgiával és kimért, mégis hipnotikus képi világgal tárja fel. Második alkotása, az April (2024), amely a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon különdíjat nyert, továbbviszi ezt az érzékeny, ugyanakkor kompromisszummentes filmes nyelvezetet, amelyben az egyéni és kollektív dilemmák szervesen összefonódnak.
→ IMDb adatlap