Lichter Péter bemutatja: Dead Man ⎪ Halott ember
Az Apolló havi sorozatában egyedi utazásra hívjuk a filmrajongókat: „Lichter Péter bemutatja”címmel a ’90-es évek meghatározó klasszikusait és kultikus alkotásait vetítjük, amelyek formálták egy generáció gondolkodását, vizuális érzékenységét és a filmművészethez való viszonyát.
Lichter Péter filmrendező, filmesztéta és író, aki a kísérleti film és a filmtörténet iránti szenvedélyéről ismert, valamint a Pécsi Tudományegyetem Filmtudományi és Vizuális Tanulmányok Tanszékének adjunktusa. Munkáiban a mozi határait feszegeti, miközben mélyen reflektál a filmek kulturális és esztétikai örökségére. Ebben a sorozatban nemcsak a vásznon, hanem gondolataiban is kalauzol majd minket, segítve felfedezni, mitől váltak ezek a filmek időtállóvá.
Jim Jarmusch Dead Man (1995) című filmje egy meditatív, lírai western, amely radikálisan újraértelmezi a műfaj hagyományait. A történet főszereplője William Blake (Johnny Depp), egy naiv könyvelő, aki a vadnyugatra érkezik munkát keresni, ám hamarosan gyilkossá válik, és sebesülten menekülni kényszerül. Útja során találkozik egy különös indiánnal, akit „Senkinek” hívnak, és aki sajátos spirituális vezetőként kíséri őt a halál felé vezető úton.
A Dead Man fekete-fehér képi világa (operatőr: Robby Müller), Neil Young nyers, improvizatív gitárzenéje és Jarmusch hipnotikus ritmusa különleges, időtlen atmoszférát teremt. A film a bemutatásakor megosztó volt: egyes kritikusok túl lassúnak és elvontnak találták, mások viszont mesterműként ünnepelték. Azóta kultikus státuszba emelkedett, és a posztmodern western egyik legfontosabb alkotásaként tartják számon, amely a halál, az identitás, a civilizáció és a természet viszonyát filozofikus mélységben tárja fel.